14 juli 2010

Likörens triumf

Likör är inte min grej. Har aldrig varit. För slibbigt, sött, läbbigt. Konstigt nog, eftersom jag i övrigt är rätt så förtjust i söta saker. När det gäller sprit är jag dock mer för whisky, grappa, rom, konjak. Ända tills jag plötsligt en dag för ett par veckor sedan inför kokboksprojekt gjorde egen jordgubbslikör. Inte svårt alls, du blandar bara vodka, jordgubbar och socker, fyller på flaska och låter stå i två-tre veckor. Kanske vänder på flaskan då och då. Sen silar du, och vips! Vackert röd jordgubbslikör att hälla på flaska och - tänkte jag, eftersom jag inte tycker om likör - ge bort i present. Idag bestämde jag att den var färdig, min likör. Jag silade och fyllde den på flaskor. Men när mina tre utvalda flaskor var fulla hade jag fortfarande en skvätt kvar i burken. Vad skulle jag göra med den nu då? Jag smuttade. God, för att vara likör. Fick idé. Fyllde drinkglas med is, hällde i likören och fyllde på med sodavatten. Slurp. Slut.

Jag ger nog inte bort alla tre flaskorna i alla fall.




Jordgubbsdrinken
1 glas

4 cl jordgubbslikör
2 dl krossad is
1 1/2 dl sodavatten

Fyll glaset med is. Häll i jordgubbslikör och fyll upp med sodavatten. Trä några skurna jordgubbar på drinkpinne och stick ner så ser det extra festligt ut. Har du ingen jordgubbslikör? Börja då istället med att lägga några jordgubbar i botten på glaset och häll i 1 msk sockerlag och 4 cl vodka. Mosa ihop, fyll på med is och sodavatten och rör om. Blir lite grumligare, men god.

2 kommentarer:

  1. Jag SA ju det! Prova och häll den på skivade jordgubbar som efterrätt ikväll.

    SvaraRadera