11 juli 2010

Iskallt


Jag gillar soppa. Jättemycket. Gör soppa minst en gång i veckan. Sommartid är det dock knepigare att få vissa medlemmar av familjen att tycka att det är ok med soppa. Särskilt när det, som idag, är 30-35 grader varmt ute och ännu varmare inne. Då får man göra en kall soppa, om man prompt ska ha sopppa. "Inte Gazpacho!" säger den enda för närvarande hemmavarande familjemedlemmen Ebba. Gazpacho som är så gott, säger jag, men gör inte det. Istället gör jag kall tomatsoppa, med melon. Ovanligt gott, faktiskt. Hemmavarande familjemedlems omdöme: "Mamma. Jag är inte så förtjust i kall soppa. Men det här var i alla fall den godaste kalla soppan jag ätit. Jag har ätit två. Den förra var Gazpacho."

Kall tomatsoppa

2 portioner


2 jättestora tomater

3 klyftor Galiamelon
20 stora basilikablad

skal och saft av 1 citron

saft av 1 lime
1 msk olivolja
salt

svartpeppar

is

Skär tomater och melon i bitar. Lägg i skål tillsammans med basilika, citronskal och -saft, limesaft och olivolja och mixa. Smaka av med salt och peppar. Lägg i en näve krossad is. Servera med gott bröd, t ex foccacia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar