13 sep. 2010

Nattinatti

Ibland vaknar jag mitt i natten och går upp direkt. Varför? Jag tror att jag inte kan sova. Jag går direkt till kylskåpet och dricker ett glas mjölk. Sen ett glas vatten. Sen går jag tillbaka till sängen och somnar direkt. Det händer ganska ofta. Jag som aldrig dricker mjölk annars dricker mjölk med självklarhet, stora glas, bara klockan är efter midnatt. Jag lever nämligen i den undermedvetna tron att mjölk gör det lättare för människan (läs: mig) att somna. Visst, det finns vetenskapliga bevis också, utan mig som försöksperson. Det vet jag, eftersom jag skrivit om det på Arlas mjölkpaket för inte så länge sedan. Mjölk innehåller nämligen ämnet tryptofan, som i kroppen omvandlas till hormonet serotonin, som i sin tur verkar lugnande. Det är bara det att de nätter jag verkligen inte kan somna, då hjälper inte mjölk ett smack. Då krävs det andra grejer. En dålig film. Ett par timmar pur vakenhet. En rejäl whisky. Eller varför inte en stund framför datorn i ett kolmörkt hus, när hela gatan sover?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar