12 sep. 2010

Matkonst

Blir det frost i natt? Jag kollar vädret på alla väderkanaler (men vilken ska man lita på?). Nä. Inte i natt. Tur, då slipper jag oroa mig för att mina små telningar ska frysa, ja kanske till och med frysa ihjäl. Det har faktiskt hänt, en natt för någon vecka sedan. När jag kom på morgonen för att inspektera trupperna som vanligt, så hängde två stycken där som gröna sandsäckar. "Måste skaffa fiberduk" muttrade jag världsvant. Fast sen glömde jag bort det. Jag talar förstås om tomaterna, som jag är så oändligt lycklig över att de överhuvudtaget finns. De kunde lika gärna ha struntat i att blomma och utveckla tomatbebisar, för mina fingrar är allt annat än gröna. Men för första gången någonsin skördar jag faktiskt tomater. En del blir röda och gula direkt på busken. Andra tar jag redan när de är gröna, bara för att kunna lägga dem i tomatskålen tillsammans med de röda och gula. Matkonst. Lycka.

Mina. Egna. Tomater.

1 kommentar: