24 sep. 2010

Bokmässa

Årets bokmässa i Göteborg är full gång. För den som är bok-, mat- eller kulturintresserad finns det verkligen precis hur mycket som helst att lyssna och titta på under de fyra dagar bokmässan pågår. Det smarta att göra är, om man vill få ut så mycket som möjligt, förstås att sätta sig ner med mässprogrammet och pricka in det man är intresserad av och sedan göra sig ett eget lite schema. Det hade inte jag gjort, när jag var där i några timmar igår, men jag blev nöjd ändå. Jag brukar fokusera på Mat&Trädgård, det är liksom "mitt" område.

Kockteater, intervjuer med författare, signeringar, mattorg mm. För ett par år sedan stod jag själv skräckslagen på scenen där tillsammans med Manfred Enoksson, bagarmästare på Saltå Kvarn. Vår första Saltå Kvarn-bok hade just släppts, och Manfred berättade om surdeg. Själv stod jag mest där. Pep ibland blekt fram en och annan surdegsfråga till Manfred. Det var skönt när det var över. På Mat & Trädgård finns även Måltidsakademiens utställning över hela årets matlitteratur, Årets Svenska Måltidslitteratur. Det är en imponerande samling kokböcker som ges ut varje år, och en vinnare i varje kategori utses i oktober. Då får man åka till Grythyttan och hämta diplom i kyrkan och äta lunch hos Carl-Jan. Det gjorde Malou och jag samma år som jag stod och skakade på scenen med Manfred, för vi vann då i kategorin Hälsa. I år har vi tre chanser - förutom de två böcker som syns på bilden här, deltar Ebbas julstök som kommer ut om ett par veckor.

Kan förresten tipsa om en härligt stökig och trevlig fransk liten krog i Göteborg: Ma Cuisine på Kyrkogatan 32. Precis sådär avskalat bistroskön med kakel på väggarna och griffeltavlor istället för menyer som jag gillar. På menyn fanns sånt där som långkokta lammlägg, galet god ratataoille till tournedon, inkokt anka och, förstås, bouillabaisse och grodlår. Gladlynt och personlig fransman med rolig minspel serverade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar