2 aug. 2010

Naturens under


Det regnar idag. Hopplöst mycket. Och vi som skulle plåta 10 sommarbilder i Annas trädgård i Sollentuna., jag, Wolfgang och Malou. Vi fick ge upp, för att istället satsa på regn-upphör vid 17-tiden. Så då fick jag plötsligt en massa timmar över mitt på dagen och kunde åka iväg och plocka mangold, vilket jag annars skulle gjort efter dagens plåtning. Det enda ställe jag vet som man kan göra det på i Stockholmstrakten är Ulriksdals Trädgårdar. Där kan man förresten plocka MASSOR av goda grönsaker - nu är det som mest och bäst! Fast av någon konstig anledning regnar det alltid när jag är där. Eller så råkar jag gå i vägen för alla oberäkneliga vattenspridare de har överallt på frilandet. Jag kommer hur som helst alltid därifrån med blöta kläder. Idag: spöregn. Men jag behövde den där mangolden, så utan paraply kastade jag mig ut på odlingarna och plockade. Gula, knallrosa, oranga, röda vackra, vackra mangoldskapelser. Jag: droppande vrida-ur-blöt, men glad. Mangolden: God och snygg. Måste vara ett av naturens mest lyckade konstverk. På onsdag ska de bli gratinerade, som tillbehör till kräftorna. Mums.

Gratinerad mangold
4 portioner

20 mangoldstjälkar
4 msk smör
4 msk mjöl
8 dl mjölk
salt
vitpeppar
1 1/2 dl riven parmesanost

Skär av bladen och förväll och frys in dem. koka stjälkarna i lätt saltat vatten i ett par minuter. Lägg dem på ett ugnsfast fat. Smält smöret och vispa ner mjölet. Späd med mjölk, lite i taget, och vispa till en vit sås. Smaka av med salt och peppar och tillsätt den rivna osten. Häll såsen över mangoldstjälkarna och gratinera i 225° tills ostsåsen fått lite färg, ca 5 minuter.

1 kommentar:

  1. Å så vackra de är, som trädgårdssmycken.

    SvaraRadera