22 aug. 2010

Jag picklar

Den som är det allra minsta förtjust i inlagd gurka och pickles bör genast bege sig ut i grönsakslandet eller till torget och samla på sig grönsaker i stora lass. Det är nu det ska ske! Västeråsgurkorna ligger i stora, generösa högar hos grönsakshandlarna, morötterna nästan spränger sig upp ur jorden och till och med mina tomater börjar visa vilken färg de har tänkt bli när de blir stora. Själv har jag picklat idag. Lagt in squash tillsammans med chili och lök, gjort saltgurka med dill och senapsfrö och så jättestora burkar med pickles där alla möjliga grönsaker får vara med. Tomater har jag också lagt in, små vackra cocktailtomater som jag prickat hål i och lagt i i lag. Allt detta är galet gott till grillat, både kött och fisk. Eller till söndagssteken. Eller på mackan med hummus. Eller rostbiff. Gott.

Inlagda cocktailtomater med örter
1 burk

500 g cocktailtomater
1 dl vitvinsvinäger
3 dl vatten
2 tsk salt
2 1/2 dl strösocker
1 tsk hel svartpeppar
ett par kvistar färsk basilika
ett par kvistar färsk rosmarin
2 lagerblad

Nagga tomaterna lätt med en tandpetare. Lägg dem i en ren glasburk. Koka upp ingredienserna till lagen och låt koka i 5 minuter. Häll den heta lagen över tomaterna å att de täcks. Sätt på lock och låt svalna. Ställ svalt att dra i en vecka. Håller i kylskåp i ett par månader.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar