7 aug. 2010

Fiskögonmarmelad


Vita vinbär. Så snygga! Röda också, för all del, men de vita blir jag lite lyckligare av. Fast om man tittar nära på dem, ett och ett, så ser de lite ut som fiskögon. Särskilt om man gör marmelad på dem, vilket jag gjorde nyss. Fiskögonmarmelad. Fast godare.

Jag har både röda och vita vinbär i min trädgård. Båda är jättegoda, de vita en aning sötare än de röda. Läste någonstans att de vita är samma sort som de röda, fast utan färgämne. Kanske var det det därför saften på vita vinbär som jag gjorde här om dagen blev ljust röd?

Vit vinbärssaft med kardemumma

7 1/2 dl vatten
1 1/2 kg vita vinbär
1 skivad citron
10 gröna kardemummakapslar
6 dl socker/liter avrunnen saft
1 1/2 krm natriumbensoat

Koka upp vattnet. Lägg i vinbär (de behöver inte repas), den skivade citronen och kardemummakapslarna. Koka upp och låt koka under lock i ca 20 minuter. Häll massan i silduk och låt rinna av i 30 minuter. Mät saften och koka upp den igen i en ren kastrull. Tillsätt socker, koka upp och lyft från plattan. Skumma väl. Rör ut natriumbensoat i lite av saften och rör ner den i saften. Fyll på flaskor och förslut. Förvara kallt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar