27 juni 2010

Fläderhetta


Varje år när jag ska göra flädersaft står jag inför samma problem. "Ställ hinken svalt i 3-4 dagar" säger receptet. Svalt? Huset kokar. Jag väljer tvättstugan, som efter några timmar doftar så som flädersaft-på-gång gör. Kattpiss. Det var förstås värre förr, när jag bodde i en etta på Nybrogatan och jag och min kompis Gugge brukade länsa fläderträden nedanför hennes lägenhet vid Hornstull strand. Sen hem och lägga i bunke. Alla trodde att jag hade katt.

Jag har lyckats hitta fläder att knycka nästan varje år i 20 år nu. Inte förrän förra året kom jag på att jag kunde plantera en egen fläder, så det gjorde jag. Fyra blommor i år. Så jag fick åka till brorsan Kaj och gulliga familjen i Norrviken. (Nejdå, de har inte tidig vår i Sollentuna. Gammal bild, bara.).

I den allmänna renoveringsyran som råder där upptäckte man att filmregissören som bodde i huset för länge sedan använde praktiskt material från kontoret att täcka pärlsponten med när han ville ha släta väggar att tapetsera på.


Filmstjärnor framför pärlsponten i hela huset. Pepprade med spik.

Ebba och jag hittade en antiklada idag, i Lindholmen, inte lågt hemifrån men rena rama bondvischan. Röda Magasinet. Fullproppat av gamla prylar. Öppet varje söndag hela sommaren. Ebba gillade speglarna. Jag fyndade en glasflaska - att ha rabarbersaften i, förstås.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar