31 maj 2011

Billig i drift


Ett vanligt, inget speciellt men ändå helt ok typ 85-kronorsvin kan faktiskt göra hela skillnaden. Ett glas räcker för mig. En tisdag, ett glas vitt till laxen. Och så blir maten både godare och snyggare och tillvaron lite trevligare. Billig i drift, skulle många kalla mig.

Men egentligen var det inte det jag skulle vräka ur mig. Utan hur glad jag blir av snygg mat! Jag tyckte att min improviserade lax var så stilig innan jag langade in den in ugnen så att jag plåtade av den. Kolla (och klicka gärna på bilden, det blir så fjösigt annars):

Så fick den stå i en kvart i ugnen, och ut kom - en ännu snyggare panna. Tvungen att plåta igen.


Salladslök är min vårpassion. Jag choppar ner den i det mesta. Salladen. Såsen. Soppan. På pizzan. Idag mixade jag fyra salladslöksblast med grädde (Oatley iMat), ruccola, rivet citronskal och en skvätt pressad citron. Salt & peppar förstås. Lite olivolja. Själva lökarna fick ligga bredvid laxen, och så in i ugnen på 200° i en kvart. Snabbmat.

(Och glöm inte vinet. Det är ju tisdag.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar