10 maj 2011

En squash om dagen


Ungefär så här års blir jag varje år galen. I squash! Alltså grönsaken. Jag skulle kunna äta en hel om dagen själv, jag lovar. Och den ska vara grillad. Inget annat. Skivad, kanske penslad med olivolja fast det är inget tvång, och grillad. Nån minut på varje sida bara, och sen bör man olivoljeringla och flingsaltströssla och svartpepparmala. Man kan äta den till kött, fisk och skaldjur. I vanlig sallad. Mitt i hamburgaren. I den franska potatissalladen. Som förrätt, med bara smulad fetaost över, kanske en och annan pinjenöt. I paj - om det mot förmodan blev någon över från dagen därpå, för den låter sig gärna sparas i kylskåpet. Det är nästan lika god kall. På mackan, tillsammans med skinka till exempel. Inget är som squash. Men det krävs en grill, och för min del en som är snabbstartad (läs gasolgrill). För hur gott det än är med squash så är det inte så att jag längtar efter den. Eller planerar in den i måltiden. Nej, jag får en briljant idé varje dag. Pling! Jag grillar en squash! Och så blir jag lycklig. Sen glömmer jag bort den till nästa dag. Och då - pling!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar