2 feb. 2011

Årets första!


Vi hade en liten omröstning på redaktionen innan vi slutgiltigt bestämde omslagsbild till årets första Baka. Vi hade två olika bilder på den tatuerade bagarens händer med bröd i, och Malou och jag tyckte för en gångs skull inte lika. Det händer nästan aldrig. Och ingen av oss ville ge sig heller! Så vi drog helt sonika in hela Mat&Vänner-redaktionen i Helsingborg och bad dem rösta. För det första kom då frågan att handla om ifall man verkligen kunde ha en tatuerad hand på omslaget på en så sinnlig tidning som Baka? Efter lite diskuterande kom vi fram till att vi är moderna människor, bilden är cool och när fotografen David sa "Tatueringar är ett kvalitetsbevis för bagare!" var saken avgjord. Omröstningen då? Hrm, jag fick erkänna mig kraftigt besegrad, ja nästan mosad, faktiskt. Fast jag surar inte. Ni ser det vinnande bidraget här ovan, och det är ju helt fantastiskt! (Bilden vi valde mellan hittar du på sidan 46 i tidningen, om du är nyfiken...)

Idag damp den ner i brevlådan hos alla som prenumererar, årets första Baka. Det blir hela 6 nummer i år, vilket är kul eftersom det är ett bevis på att man gillar vår tidning där ute. Lycka. Alla ni som ännu inte fått tidningen (den kommer i butik i början på nästa vecka), kan ändå få smygläsa min ledare här och nu. Varsågod!

Vad blir det för bullar idag?
Peter Englund, historikern, författaren och tillika ständig sekreterare i Svenska Akademien, funderade en gång över varför han tycker så mycket mer om att baka än att laga mat. Han kom fram till att det är för att matlagning är något förväntat; familjen förväntar sig mat, medan kakor och bullar däremot alltid tas emot med jubel och glada miner. En bonus. Överraskning. Därtill ansåg Peter Englund bakning vara något additivt (i och med att ingredienserna förvandlas och blir till något nytt när det bakas i ugnen), i motsats till matlagning, där man bara bygger en ingrediens på en annan och sedan äter man. Det sistnämnda vet jag inte om jag håller med om, jag tycker nog att matlagning kan vara nog så föränderligt det också men det första däremot. När man bakat klappar folk i händerna av glädje, det suckas av vällust och mmmm:as och hmmm:as njutningsfullt. Detta händer förstås även ibland när man lagat mat, men det är väldigt sällan familjemedlemmarna kommer hem och frågar "Vad blir det för bullar idag?" För den som har bakning som jobb, det vill säga bagare och konditorer, måste detta vara en ren och skär morot. Förutom själva tillfredsställelsen i att skapa något vackert och ljuvligt, så får man dessutom bekräftelse i form av folks oooooande och aaaaahande. varje dag! kanske är det just det (bland annat) som gör att så många bagare och konditor är så hängivna sina yrken? De förses med en ständig energidos i form av uppskattning. Hoppas jag i alla fall.


En sak jag just nu får energi av är att veta att vi går mot ljusare tider. Att kylan kommer att avta. Att det faktiskt lurar en vår och en sommar runt hörnet. Jag är ingen vintermänniska, det ska jag villigt erkänna. Jag tänder mängder av ljus, lindar in mig sjalar och koftor, dricker kopiösa mängder hett, kryddigt te och går inte ut om jag inte absolut måste. Däremot beskådar jag gärna det oerhört vackra och gnistrande snölandskapet från ett fönster. Eller, i enstaka fall och helst inte för mars, från skidbacken. Bara jag har en bra matsäck med mig, och får äta den på en varm plats.

I det här numret har vi, som man så gärna gör efter jul, försökt fokusera på att vara snäppet nyttigare, även om det är knepigt med ett tema som bakning. Fullt ut går bara inte - hur man än vrider och vänder på det så kommer choklad, smör och socker alltid att vara jämförelsevis onyttigt. Däremot kan man addera till exempel nötter, torkad frukt och choklad med en högre kakaohalt i sina bakverk, för att få dem mer hälsosamma och energirika. Så det har vi gjort! Kanske ett sätt att få lite mer spänst i benen i skidbacken eller på skridskobanan?

2 kommentarer:

  1. Finns det någon möjlighet att få tag i äldre utgåvor av Baka? Jag har inte uppmärksammat den här tidningen förut utan fick mitt första nr nu och man vill ju genast läsa fler när man inser vad man missat 2010. Tack på förhand //Malin

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja, en del nummer finns det kvar av, men inte alla. Gå in på matochvanner.se och klicka på butik. Där ska det finnas att beställa. Om inte - hör av dig till pren@matochvanner.se

    SvaraRadera