4 okt. 2011

Bästa kanelbullarna




Nu kanske du inte tror mig. Men de bästa kanelbullarna bakar du med morötter. Och det blir INTE sådär nyttigt och tråkigt som man kan tycka att det blir när man försöker fibra till det som är gott. Nej, de blir bara saftigare. Jag lovar. Prova får du se. Och har du inget dinkelmjöl, tar du vetemjöl. 


Kanelbullar med dinkel och morötter
30-40 st

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1½ dl vit sirap
½ tsk salt
2 tsk nystötta kardemummakärnor
2 mellanstora morötter, ca 200 g
15-16 dl dinkelsikt

Fyllning:
100 g smör,
1 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
½ dl kanel

Topping:
1 ägg
100 g hackad mandel
Pärlsocker

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till fingervärme. Smula jästen i en bunke, och häll på lite av smörmjölken. Tillsätt resten när jästen löst sig. Riv morötterna fint. Tillsätt sirap, salt, stött kardemumma, rivna morötter och mjöl i bunken och arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa ca 40 minuter. Rör samman smör, florsocker, vaniljsocker och kanel och ställ åt sidan. Ta upp degen på bakbordet och dela den i två delar. Kavla varje del till en rektangel och bred på fyllningen. Rulla ihop från kortsidan till en rulle. Dela varje rulle i 15-20 bitar. Lägg bitarna i bullformar eller på plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 40 minuter. Sätt ugnen på 250°. Pensla bullarna med uppvispat ägg, och strö över grovhackad mandel och pärlsocker. Grädda bullarna i 8 minuter tills de är vackert gyllenbruna.

5 kommentarer:

  1. Åh, det blev jag nyfiken på att prova!

    SvaraRadera
  2. Shit vilken fin bakgrund du har i bloggen. Har du gjort mönstret själv?

    SvaraRadera
  3. Man tackar!
    Önskar att jag var så bra på att göra mönster, men jag håller mig till kanelbullar. Mönstret fanns i mallen.

    SvaraRadera
  4. Provade detta recept häromdagen. Gud så smaskigt! Sambon och dottern var stormförtjusta och jag får baka på nytt i morgon igen. :)

    Tack för ett bra recept!

    SvaraRadera
  5. Love your blog, especially all the photographs. Hope its ok with you if we paste a link to your recipe here:
    http://www.myrecipepost.com/cgi-bin/auction/auction.pl?category=desert&item=4517170308

    SvaraRadera