20 sep. 2011

Macaronger och surströmming

Fina fotot: Ulrika Pousette


"Finns det nåt mellis?"
Ebba kommer hem från skolan och ser sig omkring i köket. Jag rabblar:

"Jarå. Visst. Du kan ta lite rårakor med chilikräm och räkor här. Eller en BLT. Och så finns det amerikanska pannkakor med färska bär och chokladsås. Och 10 cupcakes, 6 chokladmazariner, en morotskaka och en chokladkaka. Eller vill du ha avokadosmoothie?"

Själv lämnar jag allt på diskbänken och går och tränar. En ren och skär befrielse såna här dagar, då en plåtning är över som i sin tur är kulmen på en eller ett par dagars bakande och lagande. INGET är gott den här dagen. Även om jag tycker om det mesta jag gör, vissa saker rent av älskar jag, men såna här dagar  går det inte att äta någonting av alla ljuvligheter. Det är liksom stopp. De är fotomodeller, som har fyllt hela huset med doft och tagit all plats i kylskåpet de senaste dagarna. Färdigt. Fyllt sitt syfte. Klart. Bort med allt. Börja om. Så jag säljer på. Maniskt. "Curre? Vill inte Curre ha en mazarin då? En pannacotta?" Jo, men han blir ju så TJOCK, säger Malou. Varje gång. Sen åker hon hem med väskan full av små foliepaket i alla fall, som mamma Åsa har trugat på henne. Till Curre. Som inte kan låta bli att äta upp allt, för Curre är min största supporter, tack Curre!

Vårt bokförlag ojar sig ibland, över hur mycket (gratis) mat vi får när vi gör våra böcker. Jovisst. Men det som blir över är faktiskt oftast inte så himla hejsan. Macaronger och surstömming liksom, som Malou beskrev den typiska fotolunchen nångång. Kanske glögg till det. Och magen ger upp ett förvånat "Va?" men rättar sig i ledet och tar snällt emot. Kanske aningen motvilligt. Men snällt, vi har utvecklat magar av stål.

Men oj! Jag klagar inte! Jag äskar mitt jobb! Och jag älskar att baka och laga! Tro inget annat. Det är bara intressant att reflektera lite kring hur man fungerar. Och när jag vaknar nästa dag skuttar jag glatt till datorn och börjar fantisera fram recepten till nästa gångs plåtning. "Få se nu. Risotto med sparris och parmesan. Pannkakor med chokladsås. Gratinerad fänkål. Och citroncheesecake med lakris. Perfekt."


 Malou plåtar bullar.


Den riktiga bilden blev mycket snyggare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar