27 mars 2011

Nakenpop

När vi var på Warbro Kvarn härom månaden och hälsade på, så fick jag en påse nakenhavre med mig hem. Idag när jag spontanfyllde på min underbara, fullproppade morgonmüsli så fick jag för mig att använda den där nakenhavren. Visst kan man rosta sån? tänkte jag och hettade upp gjutjärnspannan och hällde i nån deciliter nakenhavre. Och sen började det poppa! Likt popkorn sprack de små havrekornen med ett skutt i pannan - som en slags ultrasnabb vårsprickning. Pop! Puff! Goda? Javisst. Jag poppade pumpafrön också, ner med dem också, för müsli är något jag verkligen lyxar med. Jag har ALLT gott man kan tänka sig i den. Rostade hasselnötter, solrosfrön, pumpafrön och kokosflagor. Gojibär. Torkade lingon och blåbär. Tranbär. Dinkelpuffar. Rostade sesamfrön. Mandel. Jag skippar liksom den vanliga basen av mjöliga gryn och går direkt på det göttaste. De enda flingorna jag har i är lite amarantflingor, knapriga och goda. Varje morgon tinar jag så upp en näve hallon i ett glas, fyller upp med ekologisk naturell yoghurt och strör ett par matskedar av min supermüsli på toppen. Och så riktigt känner jag hur lyxigt det är.

När vi i sällsynta fall har besök som sover över och äter frukost med oss här hemma är jag skitjobbig. Jag pekar på min supermüsli där uppe på hyllan och säger strängt "Ja, så finns det müsli också. Där. Det är en så kallad MATSKEDSmüsli. Man tar inte mer än högst ett par matskedar av den!". Gästen lyder förvirrat. Jag är nämligen inte så generös att jag klarar av att se någon ösa upp samma mängd av min underbara müsli som man gör med vanlig fulmüsli från affären.

Sån är jag. Skitjobbig. Nu med nakenhavre.


Opoppad nakenhavre. Och poppad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar