1 dec. 2010

Byt choklad!

Foto: Roland Persson

Choklad. Jag är nästan löjligt beroende av choklad. Men jag känner att jag har blivit lite snobbig. Åtminstone tillfälligt. Så här:

Choklad är gott. Och visst kan det vara trevligt med en massproducerad chokladask à la Aladdin på gottebordet till jul - för då kan man ju äta så många, det kostar ju inte så mycket och det finns ju så många i den där asken. Jag äter också av dem, när de finns. Kan inte låta bli. Men när man som jag idag besöker en äkta chokladmakerska som gör fantastiska, ja rentav himmelska chokladpraliner för hand, då får man nya perspektiv. Anicka äger och driver den lilla chokladbutiken och "fabriken" Handgjort, strax söder om stan. Hon tänker ut smakkombinationer, hon tempererar choklad och hon formar, dekorerar och skapar de mest ljuvliga chokladpraliner. Med fikon och lagerblad. Hallon- och balsamico. Saltlakrits och passionsfrukt. Till exempel. Vilken som helst av dessa knockar hela Aladdin-asken ner i sockorna, smakmässigt! Och kvalitetsmässigt. Så jag har ett förslag - skippa slentrianchokladen i år. Köp lite riktig choklad istället, och njut av varje bit. Hos Anicka på Handgjort, t ex. Eller Lux på Lilla Essingen. Eller hos någon av alla andra fantastiska chocolaterier som faktiskt finns i Sverige. Jo, det är klart. En finpralin kostar ca 10 kr. Du får inte många om du inte vill lägga ut mer pengar än för en Marabou-ask. Men du får godare! Och snyggare! Och bättre! Och så gynnar du någon som vigt sitt liv åt att skapa njutning åt till exempel dig.

Praliner från Handgjort (som vi fick till kaffet hos Anicka idag).

Den fantastiska chokladmakerskan själv, Anicka Larsson.
F ö silvermedaljör i tävlingen Årets Konditor 2010.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar