10 nov. 2010

Radio och brödkorgar


Så, nu har jag varit och puffat för "Singel i köket" hos Lotta Bromé. Hon hade gått förbi Designtorget där dom skyltar stort med boken, sett den tyckt att det där var ju en bra idé. Kul. Det
är ju en bra idé, det där med att äta mat. I väntrummet satt jag tillsammans med Sanna-Shirely-Sonja (Nielsen-Clamp-Aldén), tre extremt långbenta, piffiga damer som ivrigt diskuterade om det var en bra idé att gifta sig eller ej. Två för, en emot, om jag förstod det rätt.
På vägen hem svängde jag in på den extremt o-charmiga Jysk-butiken i Arninge Centrum. Jag fick nämligen tips av VM-bagaren Mattias Wallmark om att de där har korgar som funkar bra att använda som jäskorgar när man bakar. Det där med jäskorgar är ju en fiffig grej om man har en deg som är ganska lös och inte vill att den ska pösa ut och bli platt. Man tar då en bra, tät korg, eller en som är klädd med tyg, mjölar den och lägger degen i korgen att jäsa. När brödet jäst klart, välter man försiktigt ut det på plåten och skjutsar in det i ugnen på direkten. Då blir det högt och fint, trots lös deg. Det finns förstås jättefina jäskorga för ändamålet, men de kostar sådär 250-300 kr st och det kan man ju tycka är en aning dyrt. Vilken korg som helst går egentligen bra. Är den för gles, lägg en handduk i. Dessa köpte jag som sagt på Jysk, 2 för 99 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar