23 apr. 2011

Non-stick my ass



Jag köpte mig en baguetteplåt häromdagen. Tänk att det finns. Baguetteplåt! En guppig skapelse med non-stickbeläggning, perforerad, där det är tänkt att baguetterna ska bakas och bli proffsigt raka, runda och snygga. Så satte jag igång att baka mina surdegsbaguetter som jag ska plåta för ett reportage och som därför faktiskt måste bli jättesnygga. Och ja-adå. De blev både rakare och ganska baguettsnygga. Det var bara det att de satt där de satt. Fast. På plåten. Jag kanske är korkad, men jag trodde att non-stick betydde att man inte behövde smörja plåten. Att man kunde lägga sina degbitar där som den var. Icke. Trots att jag, för säkerhets skull, mjölade plåten ganska rejält innan jag lade dit baguetterna så fastnade de och vägrade envist lämna sitt nya hem. Jag fick använda såväl våld som svordomar och diverse tillhyggen för att få loss dem. Jag tror i och för sig att de går att fotografera ändå. Kanske. Om man snyggar till undersidan lite. Men jag är ganska sur. Det kunde kanske ha funnits någon liten lapp någonstans, där det stod nåt i stil med "SMÖRJ IN PLÅTEN INNAN DU ANVÄNDER DEN ANNARS KAN DU GLÖMMA ATT DU FÅR LOSS BAGUETTERNA!" Typ. Patisse, var märket.

PS. Baguetterna blev i alla fall väldigt goda. Tyvärr kan jag inte lämna ut receptet ännu, eftersom det ska vara med i tidning. Men här kommer ett liknande recept, som redan varit med i tidning (Mat & Vänner) och då såg ut så här på bilden:

Foto: Malou Holm

Dinkelbaguetter
3 st

Dag 1
100 g rågsurdeg
200 g vatten, 37°
150 g dinkelsikt
50 g rågmjöl

Dag 2
10 g jäst
450 g vatten, 37°
600 g vetemjöl special
150 g dinkelsikt
10 g havssalt

Dag 1
Blanda ihop alla ingredienser väl. Täck bunken med plastfolie och låt vila till nästa dag.

Dag 2
Smula jästen i degen från Dag 1. Tillsätt vatten och båda mjölsorterna och arbeta degen i minst 10 minuter i maskin eller dubbelt så länge för hand. Tillsätt salt och kör ytterligare 5 minuter. Låt degen jäsa till dubbel storlek, 2-5 timmar (beroende på rumstemperatur). Sätt ugnen på 250° och ställ en plåt längst ner . Vält ut degen på bakbordet och dela den i tre delar. Dra ut varje bit till en 30x15 cm stor platta och rulla ihop från långsidan. Vrid baguetten ett halvt varm om sig själv och lägg på en plåt med bakplåtspapper (eller en smord baguetteplåt). Låt jäsa 15 minuter. Slå en kopp vatten i plåten på botten av ugnen, ställ in baguetterna ovanför och grädda i 20-25 minuter. Låt svalna på galler.



4 kommentarer:

  1. Jag har precis samma erfarenhet av dessa f-bannade nonstick baguetteplåtar. Trodde att det bara var fabrikationsfel på just min plåt, men nu vet jag att flera har slitit med att få loss sina baguetter från plåten.

    SvaraRadera
  2. Då är vi fler. Men jag tänker inte ge upp. Jag ska olja och smörja och testa mig fram tills jag får stil på plåten. Jag gillar den nämligen. Trots allt.

    SvaraRadera
  3. Har kanske inte med non-stick att göra men visste du (det gör det säkert...)att du kan lämna din surdeg på surdegshotel, det är sant, Bageriet Urban Deli på Skånegatan tar emot den för 200 kr!
    //Nico

    SvaraRadera
  4. Jag hörde det på nyheterna igår! Otroligt roligt. Undrar om det verkligen är samma surdeg man får tillbaka dock...:-)

    SvaraRadera